Toiveiden tynnyri – tulevaisuuden museo?

Mitä sinä odotat uudelta museolta – millainen se olisi sinun toteuttamanasi. Nyt saat haaveilla ja antaa ajatuksesi lentää! Kirjoita enintään 100 sanaa nimelläsi, nimimerkillä tai nimettömänä 30.4. mennessä ja lähetä DAMYn sähköpostiin damy.ry@gmail.com. Mahdollinen kuva olisi mukava lisä.

Julkaisemme näkemyksiänne DAMYn verkkosivuilla anonyymisti ja teemme niistä koosteen Museopäivään 18.5, jolloin teemana on Tulevaisuuden museo.

Toivon että uusi museo kurottaisi pääasian eli arkkitehtuurin ja muotoilun uudenlaisen vuoropuhelun ja niiden vaikuttavuuden innovatiivisen kommunikoinnin lisäksi vielä laajemminkin poikkitaiteelliseen ja -tieteelliseen suuntaan – etenkin ajattelisin musiikkia ja muuta äänimaailmaa ja akustiikkaa.

Toivon, että uuden museon toiminta kattaa koko Suomen ja aktiivisesti edistää myös käsityömuotoilun ekosysteemiä ja sen uudistumista, tavoitteena kansainvälinen huipputaso ja tunnettuus. Uuden arkkitehtuurin ja muotoilun katselmukset paljon vahvemmiksi kuin tänään, jotta Suomi-brändi nousee taas kansainväliseksi huipuksi!
 

Toivon, että uusi museo

  • olisi helppo tulla ja mennä, pistäytyä ohimennen, kävellen Espalta ja torilta, ratikkapysäkiltä, jopa bussireitiltäkin
  • tarjoaisi hyvät päiväkahvit ja vaihtelevaa purtavaa iltaan asti
  • vitriinien ym. näyttelyesineiden esittelytekstit olisivat riittävän näkyvät (huomioikaa luku- ja kaukolasien käyttäjät!)
  • olisi avoinna pitkän päivän esim. klo 9–21.

Toivon, että uusi museo…  jos saisin toimia museon suunnittelun lempeänä diktaattorina, yrittäisin löytää puhdasverisiä pragmaatikkoja arkkitehdeiksi, mutta ohjaisin heidät yhteen vaikkapa Ville Anderssonin tai Aamu Songin ja Johan Olinin kanssa. Arkkitehtiporukka suunnittelisi läpeensä käytännöllisen ja toimintavarman mökin, ymmärtäen että yllä mainitut tulevat luomaan rakennukselle taianomaisen kuoren.

Toivon, että uusi museo on olemukseltaan suomalainen, muodoltaan pehmeä, materaaliltaan puuta ja graniittia ja niin matala, että se ei riko etelärannan maisemaa.

Toivon, että uusi museo muodostuu osiensa summaksi. Ilmentämään suomalaisen muotoilun ja arkkitehtuurin kiinnostavaa historiaa, nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Itse fyysinen rakennelma saa mielellään kuvastaa rakennusaikaansa kaikkine osineen. Arkkitehtuurin ja muotoilunsa puolesta sellaisena, joka kestää aikaa ja on teknisesti museokäyttöön optimaalinen. Uusi museo on tarkoitettu kaikille, joten sen sisältö olisi ihanteellisesti kuin maatuska-nukke. Täynnä tietoa, informaatiota, kiinnostavia näyttelyitä, kevyitä kattauksia, viihtymistä, elämyksiä.

Toivon, että uusi museo…

  • hengeltään supisuomalainen, monenlaista puuta, perinteistä tiiltä, kotimaista kiveä; ei Bilbaon tai Dundeen kaltaista kovaa, teknistä pintaa
  • neljän vuodenaikamme mukaan vaihtelevan värinen ulkovalaistus!
  • avoimet näkymät neljään suuntaan: merelle, keskustaan, vihreään luontoon, taivaalle
  • avoin, esteetön tulla joka suunnasta
  • ovella tervetulotoivottajat, opastajat ja suuret selkeät opastetaulut
  • perusnäyttelyiden lisäksi tiheästi vaihtuvia ajankohtaisia teemanäyttelyitä ja -tapahtumia, oheisohjelmia, suunnittelijakohtaamisia, kohderyhmittäin ajateltuja tilaisuuksia, esim. lapsiperheet, nuoret, opiskelijat, ammattilaiset, seniorit…
  • ei nimeltään museo, vaan jotakin muuta.

Toivon, että uusi museo…

  • meri, näkymät merelle
  • rantareitti kaupungin rantojen ympäri
  • suunnittelualueen lopputulos huomioi alueen historialliset kerrostumat (korkeuserot, historialliset näkymät ja kohteet)
  • rohkeasti moderni
  • sisältö uutta kokeileva
  • vapaata oleskelutilaa
  • eri ikäryhmät huomioiva
  • alan ammattilaisille kiinnostava
  • laadukkaat kahvila ja ravintolatilat.
  • Olympiaterminaali, 1952.

Toivon, että uusi museo…

  • kansainvälinen
  • keskustelua luova
  • kriittinen
  • luovan suunnittelun kiehtova aarrearkku
  • avaa ikkunoita oivaltamaan muotoilun ja arkkitehtuurin vaikutus jokaisen hyvinvointiin
  • kertoo miten hyvän muotoilun ja arkkitehtuurin ratkaisut syntyvät
  • tarjoaa elämyksellisiä tarinoita luovasta suunnittelusta ja sen tekijöistä.

Toivon, että uusi museo…

  • haaveissa aktiivinen ja elävä museo
  • museo, joka tarttuu aikaan ja herättää keskusteluja
  • museo, joka luo linkkejä myös kansainväliseen design- ja arkkitehtuurimaailmaan
  • museo, jonka yleisötyö tavoittaa laajoja yleisöjä
  • museo, joka ei pelkää rikkoa totuttuja esittämisen tapoja
  • museo, joka elää myös online eri aikavyöhykkeillä
  • museo, joka uskaltaa tarpeen tullen rikkoa ikonit ja nähdä toisin.

Toivon, että uusi museo ottaa fokukseen nuorison. Nuoret haluavat ja hakevat paikkaa, jossa voi hengailla ja tavata ikäisiään kavereita. Heille ja myös nuoremmille lapsille pitää osoittaa paikkoja, joissa he voivat yhdessä kokea uusia elämyksiä. Heiltä pitää kysyä, mitä he diggaavat!? Heistä tulee niitä aktiivisia tulevaisuuden ”hevijusereita” uudenlaisen museon asiakkaita.

Toivon, että uusi museo…

  • Uusi museo olisi kuin kokemusta ja pitkän muistin omaava isoäiti, joka jakaa elämänviisauttaan nuoremmille. Kaikille avoimesta arkistosta ja kokoelmista jokainen voisi oppia ja löytää suunnan elämälleen.
  • Uuden museon arkistot ja kokoelmat nähtäisiin erityisenä vahvuutena. Vastaavaa ei muilla instituutioilla ole. Näin yhteiskunta voisi oppia sekä onnistumisista että virheistä.
  • Tutkijat voisivat hyödyntää digitoituja arkistoja ja museokävijät voisivat innostua näyttelyissä luomaan uutta, parempaa tulevaisuutta.

Toivon, että uusi museo olisi inspiroiva ja se vetäisi puoleensa muitakin kuin arkkitehtuurin ja designin ystäviä, sekä että rakennuksen arkkitehtuuri olisi lähes yhtä ikoninen Suomelle kuin Sydneyn oopperatalo on Australialle.

Toivon, että uusi museo

  • Haaveilen, että #uusimuseo jo ulkoalueellaan kutsuu astumaan sisään. Museorakennus on katseenvangitsija, valoisa, toimiva ja sisustukseltaankin tyylikäs – arkkitehtuuria parhaimmillaan. Jo aulassa syntyy tunne, että kävijä on sydämellisesti tervetullut.
  • Museo avaa aiheitaan ja kokoelmiaan monipuolisesti, on kiinni ajassa ja kurkottaa uuteen. On erilainen ja samalla tuttu: sielläkin leijailee museokahvilan korvapuustin tuoksu. Museo inspiroi, yllättää, osallistaa, hykerryttää – jää mieleen. Sinne ja sen digitarjontaan haluaa palata uudelleen ja uudelleen.
  • Rakennukseltaan, toiminnaltaan ja hengeltään on osa kestävää kehitystä ja ratkaisuja. Ottaa aktiivisesti osaa keskusteluun ja uskaltaa haastaa. Tuo myös DAMYn näyttävästi esiin ja hyödyntää edelleen damylaisten vapaaehtoispanosta.
  • Uusi museo on jotain suurenmoista – suuntaa näyttävä helmi maailman museoiden joukossa.

Toivon, että uusi museo

  • kestävän kehityksen lippulaiva
  • paikallensa hyvin istuva ja ympäristöä nöyrästi kunnioittava
  • suomalaisen osaamisen ja luovuuden runsauden sarvi ja mielenkiintoisten vaihtuvien näyttelyiden tyyssija
  • kaikille ihmisille sopiva ja helposti lähestyttävä, jo sijainti sitä vaatii
  • monipuolisesti toimiva ja palveleva, ihmisiä kuhiseva
  • ehdottomasti paraatipaikan näkymät hyödyntävä kattoravintola ja -kahvila.

Toivon, että uuteen museoon sisällytetään TAVARAN JA TALOJEN MATERIAALIOPPI. Museolla tulee olla osasto, jossa näytetään kestävän kehityksen, ympäristömyötäisyyden sekä hiilijaanjäljen perusteella valittuja materiaaleja, joita saa kosketella ja niistä löytyy tarpeellinen kansantajuinen tieto ja esteettiset arvot täyttäviä sovellusesimerkkejä. Valmistajat esittelevät tuotenäytteensä ( myös uudet ) museolle, mutta ne kuratoidaan näyttelyyn osaston sitoutumattomien ja vastuullisten asiantuntijoiden toimesta. Osasto järjestää opastettuja vierailujaj sekä eritasoisia yleisöluentoja ja lyhyitä kestävän materiaaliopin kursseja. Sisällöt koululaisista alkaen suunnittelijoille mitoitettuna.