Damylaiset tutustuivat Vallilan konepaja-aluueseen

Kansainvälistä maisemapäivää vietettiin Damyn ystävien kanssa Vallilan konepaja-alueeseen tutustuen. Vaikka syyspäivä oli sateinen, se ei haitannut innokkaita arkkitehtuurista ja kulttuurista kiinnostuneita.

Valtionrautatiet toimi alueella vuodesta 1901 ja konepaja valmisti junavaunuja. Sadan vuoden aikana valmistui 50 000 tavaravaunua, 2 000 puukorista ja 700 teräskorista henkilöjunavaunua .

Toiminta siirrettiin 1990-luvulla VRn muihin konepajoihin ja alue vapautui asemakaavoituksen kautta uuteen käyttöön.

Konepajan vanhoista punatiilirakennuksista on suojeltu kaikkiaan kuusi: kaksi isoa junahallia, paja, voimala, ruokala ja vanha konttorirakennus,

Pääsimme tutustumaan isoon kokoonpanohalliin tehtyyn Kansallisteatterin saliin ja taustatiloihin. Amerin pääkonttori on rakennettu ns. aluskehyshalliin ja vierailimme sen aulatiloissa. Molemmat on suunniteltu kiinnostavalla tavalla ottaen huomioon suojelurakennuksien lähtökohdat.

Konepaja-alueen uudisrakennuskorttelit ovat pääosin asuinrakentamista. Alueen asemakaavoitus kesti 10 vuotta ja vahvistettiin kuudessa eri vaiheessa, Nyt tulokset alkavat näkyä: hienoja kortteleita ja kaupunkinäkymiä, jotka ottavat huomioon Vallilan ympäristön vanhat korttelit. Alueen kaupunkipuistot ovat vielä työn alla ja niitä rakentaa Helsingin kaupunki.

Kävelykierroksella Pirjo Huvila (rautatiearkkitehti, eläkkeellä) kertoi Valtionrautateiden toiminnasta ja arkkitehtuurista alueella, joka oli suurimmillaan 1 600 henkilön työpaikka. Kaupunkiopas Juhani Styrman tarinoi puolestaan alueen kulttuurihistoriasta sekä esitteli Kaurismäen elokuvien kuvauspaikkoja.

Lopuksi päätimme kierroksen Kaurismäen Corona-baariin, jossa nostimme maljat uudelle hienolle ja onnistuneelle kaupunginosalle Helsingissä.

Järjestämme toisen kävelykierroksen alueella, koska kiinnostuneita oli enemmän kuin voitiin ottaa mukaan – seuraa DAMYn sivuja. Mahdollisesti vielä marraskuussa, jos ilmat pysyvät kohtuullisina.

Seuraavalla kerralla pääsemme hotellirakennuksen lasitetulle kattoterassille, josta on hienot näkymät koko alueen yli,  jolloin on helpompi hahmottaa laajan konepaja-alueen rakentuminen.